Tuesday 29 December 2009

Laporan Polis terhadap Ketua Pengarah Penyiaran

Repot Polis oleh Y.B. Ng Wei Aik, Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang pada 29 Disember 2009 di Balai Polis Jalan Patani:

Saya telah diarahkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang untuk membuat repot polis terhadap suatu artikel bertajuk “Ada Orang Nak Penjarakan Saya” [http://duniatiger.blogspot.com/2009/12/ada-orang-nak-penjarakan-saya.html] yang telah disiarkan pada 26 Disember 2009 dalam blog DUNIATIGER yang diselenggarakan oleh Datuk Ibrahim Yahaya, Ketua Pengarah, Jabatan Penyiaran, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan.

Dalam artikel tersebut, Datuk Ibrahim Yahaya mendakwa bahawa beliau telah diugut oleh seorang yang mengaku bekerja di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang dan kandungan artikel adalah seperti berikut:

“Ini pandangan seorang yang mengaku bekerja di pejabat Lim Guan Eng

“Awak ingat RTM tu awak punya, atau UMNO yg punya ke, atau BN punya ker. RTM rakyat punya. Awak perlu berlaku adil. Jawatan awak untuk rakyat seluruh Malaysia, bukan untuk orang UMNO sahaja. Awak perlu jadi pengarah untuk orang umno, bn, pas, dap, pkr dll.

“Awak ingat senang2 nak tuduh orang main bontotawak ingat senang2 nak tuduh orang cari publisitiawak ingat senang2 nak main isu perkauman dengan tanamkan kebencian pembaca awak terhadap orang Cina.Awak akan tahu nasib awak jika awak tak hentikan sifat perkauman awak. Awak akan diseret ke mahkamah dengan tulisan di blog ini.

“Saya akan pastikan awak habiskan sisa-sisa hidup awak dalam penjara.

“Lim Guan Eng kata dia amat kenal awak. Sama belajar di High School Melaka, tingakatan 5. Dia aliran sains awak aliran sastera. Awak bernasib baik sebab anak bumiputera masuk ITM, Mass Communication. Tetapi pelajaran awak di ITM pun tak ler hebat.Awak tu takder ler pandai mana pun. laporan mengenai diri awak sudah pun disiapkan untuk didedahkan kepada umum di dalam satu sidang media nanti di komtar, penang.

“Sikap biadab dan prejudis seorang Ketua Pengarah RTM terhadap rakyat berbangsa Cina.-

“dari kawan sekelas awak semasa di High School jugak. Saya kini di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang.

“(Renungan Rimau : Seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, saya juga bukan seorang yang rasis. Saya sayangkan negara ini. Saya tidak mahu negara ini huru-hara kerana angkara pihak yang ada kepentingan peribadi atau tertentu. Bagi saya, keamanan dan keharmonian adalah perkara utama tidak kira siapa yang menjadi pemimpin. Jika ada pemimpin yang suka menghuru-harakan negara ini dengan menabur pelbagai perasaan perkauman atau menyakitkan hati orang Melayu, saya akan menyuarakannya. Biarlah saya masuk penjara demi untuk memastikan bangsa Melayu ada maruah dan tidak dikotak-katikkan. Biarlah saya masuk penjara demi untuk memastikan negara ini sentiasa selamat dan aman. Biarlah saya hanya seorang saja yang akan menentang pihak yang kurang ajar tetapi saya sanggup demi maruah bangsa dan negara. Saya bukan peguam tetapi saya seorang wartawan yang cintakan bangsa dan negaranya. Seorang wartawan yang akan bersuara dan tidak takut dengan ugutan atau ancaman untuk memenjarakan saya. Apakah ahli politik saja yang boleh bersuara? Apakah wartawan tidak boleh menyatakan pandangan peribadi untuk memastikan negara ini sentiasa aman dan harmoni. Tidak payahlah membuat ugutan kerana saya juga pernah tidak ada kerja dan kehilangan kerja.Ia adalah satu proses dalam kehidupan. Seperti juga ahli politik yang adakalanya menang dalam pilihanraya. Kemudian kalah dan kemudian pegang jawatan. Ada yang naik dan ada yang turun. Biarlah kita bodoh tetapi kita adalah falsafah hidup. Bukan kerana jawatan kita sanggup menghalalkan matlamat. Rezeki ditentukan oleh tuhan. Percayalah. Jika tiada rezeki, nak buat apa. Saya sanggup menjadi satu-satunya orang Melayu yang berani bersuara. Yakinlah, saya tidak pernah rugi untuk menyatakan kebenaran. Orang lain, tidak tahulah.)”


Ini adalah dakwaan yang mengandungi fitnah atau tohmahan yang tidak berasas sekali dan merupakan pembohongan yang sengaja direkakan untuk mengapi-apikan sentimen perkauman. Tiada sesiapa yang bekerja di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang mengenali Datuk Ibrahim Yahaya atau pernah mengeluarkan ugutan sebegini. Dengan itu, saya memohon supaya pihak polis menjalankan siasatan serta mengambil tindakan undang-undang yang sewajarnya. Sekian repot saya.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home