Tuesday 21 April 2009

Ucapan Perbahasan (5)

Keselamatan Awam

53. Dari segi keselamatan, saya berharap pihak polis dapat mendaftarkan pertubuhan-pertubuhan rondaan keselamatan yang ditubuhkan secara sukarela supaya kedua-dua pihak dapat bekerjasama dalam memerangi jenayah. Janganlah pihak polis tersinggung dengan penubuhan pasukan rondaan sukarela sebegini. Mereka tidak bertujuan untuk mengambil alih tugas dan tanggungjawab polis malah dapat membantu polis dalam menmbendung kadar jenayah yang semakin meningkat.

54. Terdapat sesetengah Rukun Tetangga enggan meneruskan skim rondaan mereka atas sebab arahan oleh pihak atasan yang melarang Rukun Tetangga untuk bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat. Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri tidak berhajat untuk bermusuh atau bertegang dengan mereka. Malah, Kerajaan Negeri telah menyediakan peruntukan RM1 juta untuk tujuan Pasukan Peronda Sukarelawan (PPS), supaya mana-mana Rukun Tetangga yang sudi bekerjasama dengan Kerajaan Negeri boleh menikmati peruntukan kewangan tersebut.

55. Jikalau bukan wujudnya arahan oleh pihak atasan, saya percaya kebanyakan Rukun Tetangga ingin bekerjasama dengan Kerajaan Negeri yang disokong penuh oleh rakyat Negeri Pulau Pinang ini. Dengan itu, saya ingin menggunakan kesempatan dalam Dewan yang mulia ini untuk menggesa Y.B. Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang baru dilantik dan bertanggungjawab ke atas hal-ewal perpaduan negara supaya menarik balik arahan tersebut. Wahai Y.B. Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga anak watan Pulau Pinang, janganlah membuat sesuatu yang menjahanamkan anak-anak Pulau Pinang.


Pembangunan Negeri

56. Walaupun Perdana Menteri kita yang baru bukan seorang anak Pulau Pinang, namun pembangunan Negeri Pulau Pinang tidak boleh diabaikan. Sebagai pemimpin negara yang disanjung tinggi, Y.A.B. Perdana Menteri haruslah mengotakan segala janji yang dibuat terhadap Negeri Pulau Pinang, termasuklah mengembalikan projek monorel dan projek Lebuhraya Lingkaran Luar Pulau Pinang (PORR).

57. Sehingga hari ini, masih terdapat banyak pemunya tanah yang memiliki tanah yang terlibat dengan projek pembangunan PORR mengalami kesengsaraan berkenaan dengan tanah milikan mereka telah didaftarkan kaveat sehingga tiada sebarang urusniaga atau pindahan milik dapat dijalankan. Terdapat juga penghuni-penghuni yang menghuni di atas tanah tersebut, termasuk juga penghuni-penghuni yang sejak dahulu menduduki tanah tersebut dengan lesen pendudukan sementara (TOL) hidup dalam kebimbangan atas sebab rumah kediaman mereka tidak diketahui bila akan dirobohkan.

58. Pemunya tanah atau penghuni yang terlibat selalu bertanya-tanyakan bilakah kaveat tersebut dapat dipotong. Kami, seluruh warga dalam Dewan yang mulia ini juga ingin bertanyakan Kerajaan Persekutuan di bawah kepimpinan Y.A.B. Perdana Menteri yang baru bilakah janji berkenaan dengan projek PORR dapat dikotakan? Demi masa depan dan pembangunan ekonomi Negeri Pulau Pinang, mujurlah Y.A.B. Perdana Menteri atas budi baiknya dapat mengembalikan projek PORR kepada warga Pulau Pinang.

59. Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat tidak membantah segala projek pembangunan yang dapat memanfaatkan rakyat jelata. Malah, kita menjimatkan berjuta-juta wang rakyat tanpa memboros hasil titik peluh mereka. Kita juga mementingkan pembangunan insan, intelektual, rohani dan jasmani selain daripada pembangunan fizikal. Kita mesti mencapai keseimbangan dalam segala aspek pembangunan supaya anak-anak Pulau Pinang dapat dijadikan insan yang sempurna dan tidak gilakan kuasa dan wang seperti ahli-ahli Pembangkang kita.

60. Sebelum mengakhiri ucapan saya, inginkan saya lafaz rangkapan seperti berikut:

Penanti sedang menanti kita,
PR dan BN bertempur semula;
Tak kira UMNO bertanding atau tidak,
Rakyat tetap inginkan perubahan.

Sekian, terima kasih.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home