Ucapan Perbahasan (4)
Jambatan Pulau Pinang
41. Selain itu, syarikat konsesi bagi tol Jambatan Pulau Pinang iaitu Penang Bridge Sdn. Bhd. telah mengumumkan pembatalan rebet 20% bagi pemegang kad Touch N Go yang menggunakan jambatan tersebut mulai 1 Mei 2009. Walaupun kaedah ini hanya berkuatkuasa ke atas pemegang kad Touch N Go yang baru, namun pelaksanaan kaedah ini hanya memanfaatkan syarikat tersebut.
42. Pengguna-pengguna jambatan perlu digalakkan untuk membeli dan menggunakan kad Touch N Go. Dengan cara itu, kesesakan lalulintas di hadapan plaza tol dapat dikurangkan. Jikalau rebet 20% tidak lagi diberikan, pengguna-pengguna kad Touch N Go tidak akan bertambah lagi dan kesesakan di atas jambatan akan bertambah serius lagi.
43. Rebet 20% merupakan suatu keistimewaan yang hanya diberikan kepada warga Pulau Pinang yang menggunakan jambatan ini. Jikalau Penang Bridge Sdn. Bhd. dapat mengutip tol sebanyak RM1.7 bilion setahun, pemberian rebet 20% tersebut tidak akan menjejaskan keuntungan syarikat tersebut malah dapat menunjukkannya merupakan sebuah syarikat yang bertanggungjawab sosial.
44. Dengan itu, saya meminta pihak kerajaan supaya memainkan peranannya sebagai pengantara untuk berunding dengan pihak syarikat tersebut supaya kaedah yang baru ini dapat dibatalkan dengan serta-merta.
Penubuhan JMB/MC
45. Jumlah keseluruhan skim strata setakat 28 Februari 2009 di bahagian Pulau Pinang adalah sebanyak 884, di mana 342 daripadanya telah ditubuhkan Perbadanan Pengurusan (MC) dan 132 telah ditubuhkan Badan Pengurusan Bersama (JMB). Ini bermaksud terdapat 410 skim strata lagi yang belum ditubuhkan MC atau JMB.
46. Bagi Seberang Perai, terdapat 459 skim strata telah dikeluarkan dan hanya 30 daripadanya ditubuhkan MC dan 57 telah ditubuhkan JMB. Dalam kata lain, terdapat 372 skim strata lagi yang belum ditubuhkan MC atau JMB.
47. Akta Bangunan dan Harta Bersama (Penyenggaraan dan Pengurusan) 2007 memperuntukkan bahawa mana-mana pemaju yang gagal mengadakan mesyuarat pertama bagi penubuhan JMB boleh didenda tidak melebihi RM20,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 3 bulan atau kedua-duanya.
48. Pindaan terbaru ke atas Akta Hakmilik Strata 1985 membolehkan pihak pemaju yang mempunyai kepentingan tertentu dalam pengurusan dan enggan menyerahkan hak tersebut kepada pemilik dengan penubuhan MC walaupun sekurang-kurangnya 25% pindahmilik telah disempurnakan boleh dikenakan denda RM25 ribu dan denda tambahan tidak melebihi RM2 ribu bagi setiap hari kesalahan itu terus dilakukan.
49. Namun demikian, Pesuruhjaya Bangunan atau Pejabat Pengarah Tanah dan Galian kita tidak bersikap tegas dan proaktif untuk memastikan setiap skim strata dapat menubuhkan JMB tidak lewat daripada 12 bulan dari tarikh penyerahan milikan kosong petak kepada pembeli dan menubuhkan MC setelah sekurang-kurangnya 25% pindahmilik telah disempurnakan.
50. Pesuruhjaya Bangunan dan Pejabat PTG hanya bertindak atas aduan-aduan yang telah dikemukakan. Bagi skim strata yang tiada aduan dikemukakan, maka tiada sebarang tindakan proaktif diambil supaya JMB atau MC dapat ditubuhkan demi menjamin faedah dan kepentingan pembeli-pembeli petak. Jikalau JMB atau MC tidak dapat ditubuhkan dengan secepat mungkin, maka kumpulan wang penjelas (sinking fund) akan disalahgunakan oleh pihak pemaju sehingga tiada sesen pun dipindahkan ke dalam akaun MC selepas MC lewat ditubuhkan.
Kelulusan Pelan Pindaan Bangunan
51. Suatu lagi masalah umum yang sering dihadapi oleh pembeli-pembeli petak adalah berkenaan dengan pindaan ke atas pelan bangunan diluluskan walaupun terdapat penjualan unit telah dimulakan. Ini akan mendatangkan implikasi yang jauh lebih serius terhadap pihak pembeli, di mana terdapat 700 petak aksesori bagi tempat letak kereta diberikan kepada seorang pembeli petak. Ke mana pembeli-pembeli petak yang lain perlu meletakkkan kenderaan-kenderaan mereka?
52. Terdapat pemaju tertentu yang cuba memanipulasikan sistem yang kita pakai sekarang untuk kepentingannya sehingga menjejaskan kepentingan bersama pembeli-pembeli petak bagi sesuatu skim pemajuan. Atas sebab itu, saya bercadang supaya PBT menggunakan pendekatan baru dalam memproseskan segala permohonan bagi pindaan ke atas pelan bangunan supaya tiada kelulusan diberikan setelah penjualan unit bermula dan kesemua kawasan umum perlu dilabelkan dengan jelas serta nisbah petak aksesori dengan pembeli petak mestilah seimbang demi menjaga kepentingan awam.
41. Selain itu, syarikat konsesi bagi tol Jambatan Pulau Pinang iaitu Penang Bridge Sdn. Bhd. telah mengumumkan pembatalan rebet 20% bagi pemegang kad Touch N Go yang menggunakan jambatan tersebut mulai 1 Mei 2009. Walaupun kaedah ini hanya berkuatkuasa ke atas pemegang kad Touch N Go yang baru, namun pelaksanaan kaedah ini hanya memanfaatkan syarikat tersebut.
42. Pengguna-pengguna jambatan perlu digalakkan untuk membeli dan menggunakan kad Touch N Go. Dengan cara itu, kesesakan lalulintas di hadapan plaza tol dapat dikurangkan. Jikalau rebet 20% tidak lagi diberikan, pengguna-pengguna kad Touch N Go tidak akan bertambah lagi dan kesesakan di atas jambatan akan bertambah serius lagi.
43. Rebet 20% merupakan suatu keistimewaan yang hanya diberikan kepada warga Pulau Pinang yang menggunakan jambatan ini. Jikalau Penang Bridge Sdn. Bhd. dapat mengutip tol sebanyak RM1.7 bilion setahun, pemberian rebet 20% tersebut tidak akan menjejaskan keuntungan syarikat tersebut malah dapat menunjukkannya merupakan sebuah syarikat yang bertanggungjawab sosial.
44. Dengan itu, saya meminta pihak kerajaan supaya memainkan peranannya sebagai pengantara untuk berunding dengan pihak syarikat tersebut supaya kaedah yang baru ini dapat dibatalkan dengan serta-merta.
Penubuhan JMB/MC
45. Jumlah keseluruhan skim strata setakat 28 Februari 2009 di bahagian Pulau Pinang adalah sebanyak 884, di mana 342 daripadanya telah ditubuhkan Perbadanan Pengurusan (MC) dan 132 telah ditubuhkan Badan Pengurusan Bersama (JMB). Ini bermaksud terdapat 410 skim strata lagi yang belum ditubuhkan MC atau JMB.
46. Bagi Seberang Perai, terdapat 459 skim strata telah dikeluarkan dan hanya 30 daripadanya ditubuhkan MC dan 57 telah ditubuhkan JMB. Dalam kata lain, terdapat 372 skim strata lagi yang belum ditubuhkan MC atau JMB.
47. Akta Bangunan dan Harta Bersama (Penyenggaraan dan Pengurusan) 2007 memperuntukkan bahawa mana-mana pemaju yang gagal mengadakan mesyuarat pertama bagi penubuhan JMB boleh didenda tidak melebihi RM20,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 3 bulan atau kedua-duanya.
48. Pindaan terbaru ke atas Akta Hakmilik Strata 1985 membolehkan pihak pemaju yang mempunyai kepentingan tertentu dalam pengurusan dan enggan menyerahkan hak tersebut kepada pemilik dengan penubuhan MC walaupun sekurang-kurangnya 25% pindahmilik telah disempurnakan boleh dikenakan denda RM25 ribu dan denda tambahan tidak melebihi RM2 ribu bagi setiap hari kesalahan itu terus dilakukan.
49. Namun demikian, Pesuruhjaya Bangunan atau Pejabat Pengarah Tanah dan Galian kita tidak bersikap tegas dan proaktif untuk memastikan setiap skim strata dapat menubuhkan JMB tidak lewat daripada 12 bulan dari tarikh penyerahan milikan kosong petak kepada pembeli dan menubuhkan MC setelah sekurang-kurangnya 25% pindahmilik telah disempurnakan.
50. Pesuruhjaya Bangunan dan Pejabat PTG hanya bertindak atas aduan-aduan yang telah dikemukakan. Bagi skim strata yang tiada aduan dikemukakan, maka tiada sebarang tindakan proaktif diambil supaya JMB atau MC dapat ditubuhkan demi menjamin faedah dan kepentingan pembeli-pembeli petak. Jikalau JMB atau MC tidak dapat ditubuhkan dengan secepat mungkin, maka kumpulan wang penjelas (sinking fund) akan disalahgunakan oleh pihak pemaju sehingga tiada sesen pun dipindahkan ke dalam akaun MC selepas MC lewat ditubuhkan.
Kelulusan Pelan Pindaan Bangunan
51. Suatu lagi masalah umum yang sering dihadapi oleh pembeli-pembeli petak adalah berkenaan dengan pindaan ke atas pelan bangunan diluluskan walaupun terdapat penjualan unit telah dimulakan. Ini akan mendatangkan implikasi yang jauh lebih serius terhadap pihak pembeli, di mana terdapat 700 petak aksesori bagi tempat letak kereta diberikan kepada seorang pembeli petak. Ke mana pembeli-pembeli petak yang lain perlu meletakkkan kenderaan-kenderaan mereka?
52. Terdapat pemaju tertentu yang cuba memanipulasikan sistem yang kita pakai sekarang untuk kepentingannya sehingga menjejaskan kepentingan bersama pembeli-pembeli petak bagi sesuatu skim pemajuan. Atas sebab itu, saya bercadang supaya PBT menggunakan pendekatan baru dalam memproseskan segala permohonan bagi pindaan ke atas pelan bangunan supaya tiada kelulusan diberikan setelah penjualan unit bermula dan kesemua kawasan umum perlu dilabelkan dengan jelas serta nisbah petak aksesori dengan pembeli petak mestilah seimbang demi menjaga kepentingan awam.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home